Remco Schut over Marco!

29 July 2009

Remco Schut over Marco!

Een jaar of tien gelden werd ik geïntroduceerd bij The Entertainment Group door een persoon die daar werkzaam was. Ik mocht daar wat kleinere opdrachten voor maken en dat werden er naar verloop van tijd steeds meer. Bij een project voor Marco heb ik mijn eerste ontmoeting met hem gehad om wat zaken door te spreken. Een heel spannend moment voor me om dan opeens oog in oog te staan met Nederlands grootste artiest. Wat me opviel, en dat vind ik jaren later nog steeds, was dat Marco een prettige manier heeft om je meteen op je gemak te stellen, hij is en blijft gewoon zichzelf zonder enige vorm van ster-allures. Het contact verliep en verloopt dan ook altijd heel relaxt en ontspannen. Wat ook meteen opviel is dat Marco precies weet wat hij wil, wat hij voor ogen heeft en dat loopt zelf door tot in de kleinste details.

‘Zien’ was het eerste grote project wat ik voor Marco mocht maken. Dat hele traject liep erg goed en sinds dat project mocht ik de ontwerpen maken voor alle albums en concertreeksen die Marco sindsdien heeft gemaakt en gegeven. Na ‘Zien’ volgde ‘Symphonica in Rosso’ en het laatste project ‘Wit Licht’. Stuk voor stuk projecten waar ik verschrikkelijk trots op ben. De briefing voor zo’n opdracht komt meestal van het management. Zij hebben het eerste contact met Marco en komen dan terug met een soort van briefing over het project. Dan is het aan mij om dit te vertalen in vormgeving.

Een mooi voorbeeld is ‘Symphonica in Rosso’. De eerste woorden bij een symphonisch orkest zijn niet direct ‘stoer’, ‘rock’ en ‘spetterend’. Maar dat was wel precies het idee wat Marco en het management voor ogen hadden. Het moest een spetterend spektakel worden waarin juiste deze termen duidelijk naar voren kwamen en dus ook in de vormgeving van het geheel. Het eerste contact tijdens zo’n traject is dan bij de eerste presentatie van de uitgewerkte schetsen. Daar is Marco altijd bij en zijn eerste reactie is erg belangrijk voor me. Komt datgene wat ik voor ogen heb overeen met zijn gevoel? Spreken de kleuren hem aan, vindt hij de gekozen typografie passend, passen de ontwerpen bij zijn idee van de show? Dat is altijd een heel spannend moment en tot nu toe blijken we steeds op dezelfde lijn te zitten en dat maakt het werken voor hem erg prettig.

Tijdens het gehele traject blijft Marco ook zeer betrokken bij alles. Ik kan me nog herinneren dat hij s’-avonds regelmatig belde, in de afrondende fase van bijvoorbeeld een dvd-ontwerp, om toch nog kleine correcties in teksten door te voeren. Miniscule dingetjes misschien maar ook daarin zaten we op één lijn: het moet perfect zijn. Anderen zouden zich misschien alleen met de grote lijnen bezighouden maar Marco lette ook zeer specifiek op de kleinste details. Ik vond het ook zeker niet vervelend want er is niets zo erg dan wanneer je (na de drukte en stress rond een introductie) het eindproduct in handen hebt en daar toch nog kleine dingetjes ontdekt die je liever anders had willen zien.

Voordat ik werk maakte voor Marco was ik al een liefhebber van zijn muziek. Wat ik echt knap vind is dat hij er al zoveel jaren achter elkaar in slaagt om aan te top te blijven, door steeds te verrassen en te verbazen. Zijn muziek is steeds gegroeid en ook zijn shows zijn elke keer vernieuwend. Als acteur in Wit Licht heeft hij me echt verrast. Het lijkt me sowieso een hele moeilijke opgave om te acteren, laat staan in een rol waarin veel emotie zit. Tijdens het zien van de film was ik na de eerste scene vergeten dat ik naar Marco ‘de zanger’ aan het kijken was en dat heeft hij de hele film kunnen volhouden.

In onze samenwerking is Marco steeds enorm betrokken en weet hij precies wat hij wil en kan dat ook goed overbrengen en dat maakt het samenwerken met hem een erg prettige ervaring.

Ik heb altijd meegekregen dat je mensen in hun waarde moet laten en moet respecteren om wie ze zijn. Marco is, ondanks zijn status en bekendheid, iemand die precies zo is. Geen sterallures, geen poespas, gewoon hard en gedreven werken om de beste te blijven in zijn vak. Hij weet als geen ander wat hij wil en volgt daarin zijn gevoel en laat zich daar zelden of nooit vanaf leiden. Ik denk dat dat een hele grote kracht is en ook een van de redenen dat hij al zo lang aan de top van de nederlandse muziek staat.

Verder waardeer ik zeer zijn inzet voor Warchild. Ik heb van dichtbij gezien hoe slopend en energievretend een serie concerten of een lancering van een nieuw album kan zijn. En als je dan toch ook nog zo betrokken bent en je zo inzet voor mensen die het minder hebben in de wereld, dan denk je verder dan je eigen wereldje en dat tekent een persoon.

Voor Marco persoonlijk hoop ik dat hij op dit moment geniet van een welverdiende rustperiode. De boog zal het afgelopen jaar vaak enorm gespannen hebben gestaan… steeds alles geven voor je fans en steeds de lat hoog leggen en toch de verwachtingen overstijgen. Maar naast artiest is hij ook vader en echtgenoot en ik kan me voorstellen dat dat leven in zo’n drukke tijd een beetje op de achtergrond verdwijnt. Dus ik wens Marco persoonlijk even een ‘rustige’ periode toe, met veel vrije tijd en genieten.

Voor mij persoonlijk behoren alle opdrachten die ik voor Marco mocht maken tot de mooiste projecten uit mijn carrière. En ik hoop dan ook dat ik in de nabije toekomst weer mijn bijdrage mag leveren aan het volgende, verrassende, concept!

Marco over Remco:

“Remco Schut is een zeer getalenteerd designer. Hij is al jaren verantwoordelijk  voor veel uitingen die The Entertaiment Group doet. Maar ook covers en hoezen heeft gedaan. Die verantwoordelijk is voor alles wat rondom Symphonica gebeurt. En zeker ook rondom de film Wit Licht heeft hij heel veel gedaan. Maar ook de covers van Zien (album, live dvd’s), en Symphonica in Rosso heeft hij gedaan. Hij werkt heel veel met ons beeld. Remco is dus al jaren betrokken bij het team van Marco Borsato. Een ongelooflijk talentvolle man, die altijd weer iets nieuws weet te verzinnen!