Borsato Jaaroverzicht 2008!

31 December 2008

Borsato Jaaroverzicht 2008!

Jaaroverzicht 2008!

Het jaar 2008 is bijna ten einde en het jaar 2009 kan niet wachten om te beginnen. Traditiegetrouw blik ik altijd aan het eind van het jaar terug met een jaaroverzicht, maar dit jaar had ik het wel heel moeilijk met het selecteren van de hoogtepunten! Er zijn zoveel geweldige dingen gebeurd, zoveel bijzondere momenten geweest, dat ik deze nieuwsbrief nog veel langer had kunnen maken!

Ik heb een fantastisch jaar gehad! Nog niet eerder was een jaar zo zwaar, zo vermoeiend en zo bevredigend als 2008!

Met het drieluik Wit Licht (een album, een tour en een film) heb ik grenzen verlegd, bergen beklommen en dingen gedaan waarvan ik niet wist dat het mogelijk was. Ik ben heel, heel blij met alle mooie dingen van 2008 en nodig jullie graag uit samen met mij het jaar nog eens door te nemen!

Opnamen Wit Licht enerverend en spannend!

Begin 2008 reisde ik naar Afrika, en wel Oeganda en Zuid Afrika, voor de opnamen van de film Wit Licht. Enkele maanden zat ik in the middele of nowhere, afgesloten van alles en iedereen om dit verhaal waarvan ik vind dat het verteld moest worden, op te nemen. Lees mee in mijn dagboek:

“Volgens mij is dit de meest enerverende periode uit mijn hele carrière! Het draaien van deze zeer spannende en emotionele film tegen de echte achtergrond van bestaande conflicten in Afrika is buitengewoon indrukwekkend en zeer aangrijpend. Daarbij is acteren met zo’n fantastische cast en crew een overweldigende ervaring. Afrika is warm, stoffig, en in bepaalde opzichten naar westerse begrippen ook primitief. Zo hebben we dagelijks te kampen met stroomuitval, is er geen warm stromend water.

Elke avond leer ik mijn teksten met behulp van een zaklamp. Het opnemen van een film in de omstandigheden waarin we hier zitten, is zwaar te noemen. Elke ochtend gaat om 4.00 mijn wekker en zit ik voor 5.00 ’s morgens al in de schmink. Na een lange draaidag stoppen we om 20.00. Dan eet ik wat, neem een lauwe douche, en leer mijn teksten voor de volgende dag. Omdat het de malaria tijd is, zijn er veel muggen. Dat betekent dat je ’s avonds je huid goed moet bedekken met kleding en ik preventief medicijnen slik. Na een korte nacht gaat mijn wekker weer.

Maar deze omstandigheden deren me niet, het draaien van deze film, het meewerken aan zo’n belangrijk verhaal, waarvan ik wil dat het verteld wordt, maken alles meer dan goed. De film is niet fictief, het verhaal is zoals de vele verhalen die ik hier hoor. Iedereen heeft zijn eigen verhaal. Iedere figurant die ik spreek, een chauffeur, een portier, iedereen heeft zijn eigen eravringen, zijn eigen geschiedenis.

We draaien de film in echte vluchtelingenkampen. Er is geen sprake van een in elkaar gezet decor, dit is zoals het is. De spanning hier is letterlijk nog voelbaar. Dat maakt dat ik nog meer overtuigd ben van het feit dat deze film belangrijk is!”

Single Wit Licht 12e #1 hit!

April dit jaar was mijn nieuwe single ‘Wit Licht’ te horen op alle grote radiostations! Nadat die vrijdagmorgen even na 8.00 Edwin Evers van Radio 538 hem als allereerste draaide (en zo enthousiast was dat hij ‘m gewoon meteen nóg een keer de ether in knalde!) draaide ook Giel Beelen en diverse Vlaamse Radiostations hem.

Ik sprak met een aantal dj’s  vanuit Zuid Afrika waar ik nog altijd zat voor de opnamen van de speelfilm ‘Wit Licht’, om over de plaat en de film te praten en was ontzettend blij dat de reacties zo positief zijn! De enthousiaste Borsatoweblogjes sprongen als paddestoelen uit de grond en ook van vrienden en collega’s kreeg ik te gekke smsjes!

Het gastenboek stond vol leuke recensies en ook de mailtjes stroomden ben! Super! Wit Licht bereikte de eerste plaats in alle muzieklijsten en was daarmee mijn twaalfde nummer 1 hit!

Wit Licht nog niet op je computer?

Klik hier om Wit Licht te downloaden!

Borsatoweblog volop in beweging!

Inmiddels hebben we meer dan vijftienhonderd borsatoweblogjes en wat zijn ze toch leuk! Ik leer mijn fans steeds beter kennen en ik zit elke week, wat zeg ik, bijna elke dag wel even op de logjes! Vaak laat ik een reactie achter, elke week kies ik een Weblog van de Week die een persoonlijk ingesproken filmpje van me krijgt en iedere maand kies ik een Weblog die extra in de picture staat!

Op de weblogjes wordt geschreven over het fanzijn, maar vooral over alles wat mensen bezighoudt. Werk, gezin, vriendschap, verdriet, hobby’s, dieren, feestjes, sport, muziek, theater, gedichten, liefde en nog veel meer!

Op de Borsatoweblogjes wordt veel gelachen, ervaringen gedeeld en nieuwe vriendschappen gesloten! Ik kom er ontzettend graag!

Sluit je ook aan bij deze leuke groep mensen!

Klik hier en word lid van de fanclub, je krijgt

er een Borsatoweblog gratis bij!

We Hyven!

Het moest er een keer van komen natuurlijk, maar ook ik ben inmiddels op Hyves te vinden! Het was even uitzoeken hoe alles werkte, maar volgens mij is het allemaal wel gelukt!

Jawel, ik heb een Hyves pagina! Na www.borsato.nl en www.borsatoweblog.nl, en ohja, natuurlijk ook nog www.borsato.mobi voor de mobiele surfers, nu ook een Hyves pagina voor mij!

Binnenkort zal ik de layout weer eens aanpassen, maar ook dat vind ik nog best even lastig, wil je het een beetje origineel hebben en alles toch nog leesbaar houden. Gelukkig staan er heel veel leuke pagina’s die een inspiratie kunnen zijn.

‘Always in touch with your friends’, wie wil dat nou niet! Inmiddels heb ik bijna 93.000 vrienden, dus de 100.000 nadert met rassche schreden, haha! Wil jij mijn 100.000e vriend zijn? Voeg me dan toe als vriend aan je Hyves-lijstje, krabbel me, tik me, flirt met me of bied me een drankje aan! Het kan allemaal via http://borsato.hyves.nl

Single Stop De Tijd 13e #1 hit!

Ik ben iemand die graag vernieuwt, muzikaal gezien doe ik liever niet één maar meteen drie stappen vooruit. Met de single ‘Wit Licht’ kon je dat goed merken. Het was anders dan je van me gewend was, ‘Wit licht’ is een liedje dat je óf helemaal te gek vond, óf waar je wel erg aan moest wennen. Gelukkig waren de meeste mensen enthousiast, gezien de prachtige notering op de eerste plek in de muzieklijsten!

Met ‘Stop De Tijd’ bracht ik volgens mij een typische Borsato-song uit! Het is een heerlijke (power)ballad, met prachtig pianowerk en een gitaarsolo waarbij je Rob Winter’s voorliefde voor Queen goed terughoort!

De tekst is volgens mij voor veel mensen herkenbaar. We hebben allemaal wel eens een moment waarop alles perfect is, dat je bijna uit elkaar spat van geluk! Zo’n moment is zo fantastisch dat je niets liever zou willen dan de tijd stil zetten. Met dit liedje proberen we dat…

Stop De Tijd was de tweede single van het album Wit Licht en mijn dertiende nummer 1 hit!

Meeste Alarmschijven Radio 538!

Mijn single Stop De Tijd was Alarmschijf bij Radio 538! Het is altijd te gek wanneer dat gebeurt want als je Alarmschijf bent, ben je verzekerd van veel airplay en grote hits worden altijd geboren op de radio. Dat is de plek waar de mensen kennis maken met je muziek, daar horen ze je liedjes vaak voor de eerste keer.

Stop De Tijd was de 1999e alarmschijf, een prachtige prestatie al zeg ik het zelf! Jeroen Nieuwenhuize, DJ bij Radio 538 en Top 40 expert, kwam bij me langs in de studio waar we net bezig waren de laatste hand aan het album Wit Licht te leggen, om me te vragen wat ik nou van de Alarmschijf vindt.  Maar ook vertelde Jeroen me dat ‘Stop De Tijd’ de 1999e alarmschijf was, en had bloemen en champagne mee. Dit bleek echter niet de enige reden te zijn dat Jeroen langskwam. Als je al mijn Alarmschijven bij elkaar optelt, zijn het er maar liefst dertien! En daarmee is hij de Nederlandse artiest met de meeste Alarmschijven!

Hoe spontaan dit alles ging, kun je hier zien!

Album Wit Licht 3x Platina!

Het was heel erg spannend om na zo’n lange tijd een nieuw album uit te brengen. Ik maak altijd een album waar ik achter sta, zing liedjes waar ik wat mee heb. Maar vinden mijn fans, het publiek, de nieuwe liedjes ook mooi? Vaak krijg ik zelf kippenvel van de liedjes en dat is een goede graadmeter, maar toch…

Die onzekerheid is totaal weg hoor, want het album Wit Licht heeft de Triple Platina status bereikt! Drie keer platina!! Dat zijn dus honderdtachtig duizend platen die over de toonbank zijn gegaan.

Ik ben er ongelofelijk blij mee!

Uit handen van vriend en collega Huub Stapel kreeg ik vlak voor het laatste Wit Licht concert deze mooie award.

Mijn dank is groot aan iedereen die mijn album aangeschaft heeft!

Acht spectaculaire shows in het Gelredome!

Wat een geweldige concertreeks was Wit Licht! honderduizenden mensen waren in het wit afgereisd naar het Arnhemse Gelredome om daar de shows uit een reeks van acht concerten te beleven! We hadden heel veel gerepeteerd en dat was allemaal zo goed gegaan dat ik vol vertrouwen aan de shows begon. En wat was het fantastisch! Blije mensen, een band die vol vuur speelde, en ook ik heb van iedere minuut genoten!

Achter de coulissen werd er ontspannen gedold, maar was ook ruimte voor een serieuze noot. Het zijn grote shows, voor veel mensen, en we maken gebruik van  bijzondere technieken. Dat maakt het natuurlijk voor iedereen spannend. Niet alleen de mensen op het podium, maar ook de mensen achter de schermen kijken verwachtingsvol toe of alles uitpakt zoals gehoopt. En wat ging het goed! Zowel in de zaal als later achter de schermen zag ik uitsluitend uitgelaten mensen!

Na de shows werd er gehigh-fived, champagne gedronken en hebben we met elkaar in de bar van het hotel nog een paar uurtjes nagenoten.

In totaal stond ik maar liefst acht keer in 2008 op de bühne in het prachtige stadion van Vitesse. Acht keer speelde mijn bandje de sterren van de hemel. Acht keer stroomde het Gelredome van onder tot boven helemaal vol. Acht keer waren nagenoeg alle mensen in het wit gekleed. Acht keer zag ik iedereen om me heen stralen.

Acht keer trad Paul Carrack op en zong ‘Dedicated’ en ‘Over My Shoulder’. Acht keer rende ik tientallen keren heen en weer over de catwalk. Acht keer waren we weer onder indruk van het mooie podium. Acht keer waren we overdonderd door de fantastische visuals. Acht keer genoten van het fantastische geluid.

Acht keer vonden we het aantal lampjes te groot om ze te tellen. Acht keer heb ik mijn respect uitgesproken over het Gelredome, wat was het weer perfect georganiseerd.

Acht keer heb ik naar Daniël Boissevain gekeken en geluisterd, en ook van Huub Stapel heb ik genoten, wat waren ze goed! Acht keer was ik enorm blij met mijn bandje en mijn crew, ze hebben topwerk geleverd. Acht keer heb ik meet & greets gehad met alleen maar blije, vrolijke en een beetje zenuwachtige mensen. Acht keer hebben we heel veel plezier gehad onder elkaar.

Na acht keer is het voorbij, maar acht keer genoot ik intens!

Ik hoop jij ook!

Schitterende Tegel bij Gelredome!

Twee geweldige shows hadden we achter de rug, zes nog voor de boeg, toen ik een prachtige nieuwe tegel mocht onthullen aan de Walk of Fame van het Gelredome. Twee jaar geleden kreeg ik tussen de sterrentegels van o.a. Madonna en U2 een hele mooie grote Symphonica tegel. Op een zeer prominente plek nog wel! Jasper van Amstel en Herald van de Bunt hebben echter nog een schitterende tegel laten maken!

Onder toeziend oog van vele fotografen, televisie en uiteraard veel enthousiaste fans, mocht ik de tegel onthullen. Het is hele mooie tegel geworden, ik kan niet anders zeggen! Hij ligt bij de ingang rechts van de hoofdingang, dus niet te missen!

Ik vind het heerlijk om samen te werken met het Gelredome. Mijn concerten gaan om meer dan alleen muziekbeleving. Want hoewel de akoestiek in het Gelredome geweldig is en de zaal het concert volledig tot zijn recht laat komen, begint de concertbeleving al met de reis naar Arnhem. De binnenstad en middenstand, verkeersleiders, parkeerbeheer, stewards, catering, beveiliging etc., en dit alles samengevat in het woord ‘service’  is wat het Gelredome zo’n geweldige plek om op te treden is!

Ik ben zeer trots op deze mooie tegel, die me voor altijd zal herinneren aan het unieke drieluik Wit Licht!

Al mijn clipjes bij Musiqlub!

Op het moment dat de single Wit Licht uitkwam, zat ik in Zuid Afrika voor de opnamen van de speelfilm Wit Licht en was het maken van een videoclip helaas niet mogelijk. Ik vond dat best jammer, het is toch vaak een mooie toevoeging voor een bijzonder liedje.

Voor de clip van Stop De Tijd hebben we gelukkig wel tijd kunnen vrijmaken en kon ik hem aan jullie laten zien! We habben gefilmd in een prachtig landhuis in Maarn. Een hele dag hebben we vanuit verschillende posities en in verschillende vertrekken gedraaid, maar het resultaat mag er zijn!

Voor de clip van Dochters hebben we diverse vaders en dochters die naar de concerten in het Gelredome waren gegaan samen gefilmd. Ook Leontine en Jada komen er even in voorbij.

Inmiddels zijn deze clips op dé muzieksite van Nederland te zien: www.musiqlub.nl. Al mijn videoclipjes staan hier netjes gerangschikt, maar ook unieke beelden achter de schermen vind je hier terug. Met een uitstekende kwaliteit voor wat betreft zowel beeld als geluid! Kun je ze zo vaak bekijken als je wilt!

Prix d’Humanité ontvangen!

In oktober kreeg ik uit handen van de heer Roelof Prins, President van de Lions Club Zandvoort, een waanzinnig mooie cheque met de waarde van maar liefst € 10.000,-!

De Stichting Lions Helpen Kinderen overhandigen met grote regelmaat de Prix d’Humanité aan een persoon of instantie die zich buitengewoon inspant voor het kind.

Dat ik me vol overtuiging inzet voor War Child spreekt inmiddels voor mij vanzelf. Ik zou niet meer zonder kunnen, maar de Lions vonden het toch een waardering waard. Naast de cheque kreeg ik ook nog een zeer mooi beeldhouwwerk gemaakt door Lous Rozendaal.

Ze vertelden me erbij dat het een startbedrag is en dat de Lions er alles aan doen om dit bedrag te gaan verdubbelen. Dit alles voor de kinderen die geholpen (moeten) worden in Sierra Leone.

De Prix wordt sinds 1975 uitgereikt. Heel wat mooie namen zijn mij voorgegaan, o.a. Majoor Bosshardt, Mies Bouwman, Max Tailleur en Prins Bernhard hebben deze bijzondere onderscheiding mogen ontvangen! Ik ben zeer vereerd dat ik op dit lijstje mag staan en uiteraard ben ik heel erg blij met de gulle donatie!

Hart in Aktie – Afscheid Nemen Bestaat Niet!

Tijdens een van de concerten in het Gelredome werden we met een bezoek van Natasja Froger vereerd. Met haar team van Hart in Aktie verraste ze vier dames die het nodige meegemaakt hebben. De vier vriendinnen hebben allen hun kindje verloren… De ergste nachtmerrie die je maar kan bedenken!

Bij het idee alleen al keert je hart om! Alle vier de meiden blijken Borsato-fan te zijn en steun te halen uit mijn liedjes. Vooral het lied Afscheid Nemen Bestaat Niet hebben ze keer op keer geluisterd. Daarom zong ik dat tijdens de soundcheck speciaal voor hen! In het verder volledig lege Gelredome stond Natasja met de vier vriendinnen helemaal vooraan, elkaar vasthoudend en soms heftig huilend. Het was ongelofelijk moeilijk om onder deze omstandigheden dit toch al zo gevoelige lied te zingen, maar ik heb mijn best gedaan er iets moois van te maken.

Na de laatste tonen gaf ik ze alle vier een dikke knuffel. Het is mooi wat muziek met een mens kan doen en ik hoop dan ook dat het een beetje steun heeft kunnen brengen. Muziek kan vaak troost bieden maar ook herinneringen levendig houden. Ik hoop dat Afscheid Nemen Bestaat Niet voor deze meiden niet alleen een stukje steun betekent, maar het ze ook herinnert aan de mooie momenten die ze met hun kindjes hebben gedeeld.

Single Dochters 14e #1 hit hit!

Tijdens het inzingen van ‘Dochters’ had ik het vaak moeilijk, ik kreeg elke keer een brok in mijn keel van dit prachtige liedje! Ook gedurende de live shows in het Gelredome waren er momenten waarop ik tijdens ‘Dochters’ geëmotioneerd raakte. Het is een schitterende song en ik ben heel erg blij dat het op single is uitgekomen!

Ik vermoed dat iedere vader zich in deze song kan herkennen! Het leven van je kind gaat zo ongelofelijk snel. Een kind leert zo veel in zo’n korte tijd, ze groeit waar je bij staat en elke keer ben je weer verrast als ze een sprong in haar ontwikkeling heeft gemaakt. We hebben erg veel brieven en mailtjes over dit mooie liedje ontvangen en ik denk dat veel mensen verheugd zijn dat dit liedje nu op single zal verschijnen! Niet alleen iedere papa zal zich er in herkennen, want ook voor veel vrouwen is het vermoedelijk zeer herkenbaar. Iedere vrouw is immers een dochter?

Het singletje is voor de echte liefhebber beslist een musthave, want naast de albumversie, zal ‘Dochters’  er ook op staan in de akoestische live versie zoals we hem in het Gelredome hebben gedaan! Acht keer heb ik dit liedje daar mogen vertolken! Soms met een traan, altijd met een brok in mijn keel! Tevens is er op de single een filmpje van mij terug te vinden waarin ik vertel over mijn ervaringen met ‘Dochters’.

De videoclip van ‘Dochters’  is in het Gelredome gedraaid. Tientallen vaders en hun dochters zijn er voor gefilmd! Het is een bijzonder clipje geworden, heel puur, heel oprecht! De videoclip is ook op de single terug te vinden! Wist je dat je die in een handomdraai op je iPod kunt slepen? Heb je hem altijd bij je!

We hebben nog veel meer beelden gedraaid dan die we in de video kwijt kunnen en dus hebben we die ook nog toegankelijk voor je gemaakt! Wanneer je de single in je computer stopt, kom je in een beveiligde omgeving op het internet waar je de extra filmpjes nog kunt bekijken! Ga hiervoor naar www.borsato.nl/bonus en je ziet het extra materiaal. Let op: hiervoor moet de single wel in je computer zitten!

Bij Musiqlub kun je de videoclip ook zien!

De single ‘Dochters’ is uiteraard te downloaden!

Download je hem vanaf onderstaande link, dan maak je kans op het canvasdoek van het album Wit Licht, welke ik speciaal voor jou op naam zal signeren!

Klik vanaf nu hier om hem te downloaden!

Ook altijd leuk is iTunes, uiteraard is Dochters daar verkrijgbaar! (*klik hier* voor de live versie of *klik hier* voor de albumversie).

De single ‘Dochters’ is uiteraard ook in de betere muziekwinkel te koop!

Pers lovend over Wit Licht de film!

Ruim een week voor de officiële première op maandag 8 december in Tuschinsky, Amsterdam, vond er een preview plaats van de film Wit Licht voor de pers. Natuurlijk een spannend moment. Wordt er begrepen waar het in de film echt om draait: het via deze vorm van entertainment nog meer bekend maken van het verhaal van de kindsoldaten en de gruwelijke werkelijkheid van wat zij meemaken?

Als zanger sta je al 3-0 achter wanneer je wilt gaan acteren. Maar Marco wilde toch zijn nek uitsteken en wist met zijn enthousiasme mensen te overtuigen met hem mee te werken aan deze film. En terecht!

Nederland pakt het project massaal op, in de diverse media verschijnen geweldige reacties en wordt er volop aandacht aan beste